„18” GALIMATIASU !

            Bilans – ponad setka teatrów amatorskich, blisko dwieście spektakli z całej Polski, znane i uznane nazwiska jurorów: Śliwonik, Gorzkowski, Łazarkiewicz, Damięcki, Kilian, Sokół-Malesza, Brand, Filipski, Gajewski, Fijewska-Zdanowska. Trudno w to uwierzyć, ale teresiński Ogólnopolski Przegląd Teatrów Niesfornych „Galimatias” osiągnął pełnoletniość.  Pomimo tego, że przekroczył próg dorosłości, nic nie stracił ze swojej młodzieńczej energii i dociekliwości, i nadal ma wiele do zaoferowania. Jest niesforny i otwarty na poszukiwania i eksperymenty. Wyzwala emocje. Czasem bawi, a czasem szokuje. Ale w tym twórczym bałaganie można zauważyć pewną prawidłowość – pozostał miejscem spotkań ludzi, dla których teatr jest czymś więcej niż tylko sceną. Miejscem spotkań ludzi, którzy poprzez teatr wyrażają siebie i to, co ich na wskroś dotyka. Takie było też założenie pomysłodawcy „Galimatiasu”, Wojtka Lisieckiego, które z powodzeniem kontynuowali i kontynuują spadkobiercy tej idei.

            Ta jedna z największych na Mazowszu imprez teatralnych potrafi zaskakiwać swoją różnorodnością. W tegorocznym galimatiasowym tyglu nie zabrakło spektakli odnoszących się do aktualnych wydarzeń politycznych oraz nawiązań do wojny i historii. Podejmowane były tematy miłości i zdrady, trudnych relacji, idei sztuki, przeszłości i współczesności. Nie zabrakło też klasyki w nowej odsłonie. Na scenie zaprezentowały się teatry ruchu i tańca. Obok spektakli młodzieżowych wystąpiły grupy seniorskie. Oprócz dużych form scenicznych zobaczyliśmy monodramy i przedstawienia kameralne.

            Mieliśmy wielką przyjemność oglądać sztuki komiczne i bałamutne, zdumiewające i porywające, ale również takie, które powodowały głęboką zadumę i prawdziwie wzruszały. Niewątpliwie to dwudniowe Święto Teatru okazało się dla jego uczestników bodźcem do podejmowania kolejnych artystycznych wyzwań, ponieważ teatr był, jest i będzie miejscem, w którym możemy naprawdę się spotkać, dyskutować, kłócić i godzić, a przy okazji doskonale się bawić.

            Na zakończenie każdego konkursowego dnia odbywały się twórcze Polaków rozmowy, istotny, jeśli nie najważniejszy moment przeglądu, czyli dyskusje nad obejrzanymi przedstawieniami. Na warsztat brane były nie tylko forma i treść omawianych spektakli, ale wybrane sceny, czasem nawet drobne gesty, sposoby pracy teatralnej, przekonania dotyczące istoty teatru, ruch sceniczny, plastyka, muzyka, aktorstwo – słowem wszystko, co składa się na teatralne widowisko. W przerwach pomiędzy konkursowymi prezentacjami nie zabrakło tradycyjnej pajdy chleba ze smalcem i ogórkiem oraz  legendarnej już, aromatycznej pomidorowej, przyrządzanej wspólnie przez uczestników „Galimatiasu”.

            Jak zgodnie podkreślają uczestnicy tegorocznego przeglądu, poziom prezentowanych spektakli był wyjątkowo wysoki. Zmagania z trudną, teatralną materią oceniało jury w składzie: reżyserka i dramatopisarka Natalia Fijewska-Zdanowska, badacz i znawca teatru amatorskiego profesor Lech Śliwonik, aktor i instruktor teatralny Bartosz Mazur oraz juniorka-jurorka, absolwentka Wiedzy o Teatrze Paulina Janiak, które po obejrzeniu dwunastu  przedstawień konkursowych, Grand Prix XVIII  Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Niesfornych „Galimatias” 2019 postanowiło przyznać Teatrowi Przebudzeni z Ostródy za spektakl „Istny cyrk”. Ten sam teatr otrzymał również nagrodę specjalną Teatru Młyn. I nagroda powędrowała do teatru T.Lab z Dębicy za spektakl „Mała Moja Wojna”. Dwie równorzędne II nagrody otrzymały teatry Krzyk (Maszewo) oraz W Międzyczasie (Kraków), natomiast dwie równorzędne III nagrody przypadły w udziale Teatrowi Bez Didaskaliów (Lublin) i Kompanii Teatralnej Mamro (Warszawa). Jury przyznało również dwa wyróżnienia grupowe dla Teatru Kaprys (Łapy) i Teatru KODorosły (Dębno) oraz dwa indywidualne wyróżnienia aktorskie dla Anny Owerczuk i Grzegorza Zienkiewicza z teatru The M.A.S.K.(Bielsk Podlaski). Poszczególne prezentacje oceniały również sztaby dziennikarski i wolontariacki. Dziennikarze postanowili przyznać swoją nagrodę teatrowi T.Lab, natomiast wolontariusze nagrodzili: Teatr Poświęcony, Teatr Przebudzeni, Teatr Bez Didaskaliów oraz teatr The M.A.S.K..

            XVIII Ogólnopolski Przegląd Teatrów Niesfornych „Galimatias” za nami. Trzeba przyznać, że był naprawdę wyjątkowy, jedyny w swoim rodzaju i niepowtarzalny. To zasługa jego organizatorów, którzy stworzyli swojski, bezpretensjonalny i niezwykły klimat tej imprezy.

Tomasz Daczko

 

 

Wielkość czcionki
Kontrast