Utalentowany teresinianin na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej

         

  14 września na nowej scenie Warszawskiej Opery Kameralnej Basen Artystyczny odbyła się premiera niezwykłego musicalu „Przerwana cisza”. W spektaklu jedną z wiodących ról odegrał Mateusz Gawor, mieszkaniec Teresina, tegoroczny absolwent Szkoły Podstawowej im. św. Maksymiliana Kolbego. To nie pierwszy sceniczny występ tego utalentowanego wokalisty. Mateusz w 2018 roku sięgnął po nagrodę główną projektu Sochaczew rozśpiewany, adresowanego do młodych osób, które lubią śpiewać, kochają przygody i chcą poznawać nowych ludzi. Udział w musicalu „Przerwana cisza”, to jak się wydaje, kolejny, ważny etap rozwoju tego młodego piosenkarza.

            Pomysł musicalu i libretto są dziełem wybitnego polskiego otolaryngologa prof. dr hab. Henryka Skarżyńskiego, twórcy Światowego Centrum Słuchu w Kajetanach. Dokonane przez profesora Skarżyńskiego innowacyjne operacje pozwoliły wielu utalentowanym muzycznie pacjentom powrócić do świata dźwięków. Zainspirowany ich historiami, profesor Skarżyński powołał do życia niezwykłe wydarzenie „Ślimakowe Rytmy”, podczas którego artyści – pacjenci mogą zaprezentować swoje talenty szerszej publiczności. Powodzenie tego przedsięwzięcia stało się z kolei bodźcem do napisania libretta musicalu o wyleczonych                    z głuchoty pacjentach. W założeniu moim oraz pozostałych wspaniałych twórców – kompozytora muzyki i reżysera – poza oczywistymi walorami artystycznymi sztuki musicalowej, to przedsięwzięcie  posiada także bardzo potrzebne młodemu pokoleniu funkcje edukacyjne. Jedną z nich  jest wzbogacenie  bardzo nikłej wiedzy społecznej o problemach                  i dramatach ludzi słabo lub w ogóle niesłyszących, ich walki o pełnoprawny udział w społeczeństwie, a także ich wpływu na rozwój współczesnej nauki i medycyny. Celem musicalu jest uwrażliwienie dorosłej, młodzieżowej i dziecięcej widowni na cierpienie innych – mówi twórca libretta prof. Henryk Skarżyński.

            Przedstawienie prezentowane na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej, do którego muzykę napisał znany kompozytor Krzesimir Dębski a wyreżyserował Michał Znaniecki, to niezwykłe dzieło. Spektakl pokazuje, jak w społeczeństwie odbierani są ludzie niesłyszący. Ukazuje również różne, skrajne podejścia do niesłyszenia. Z historii opowiedzianej na scenie wyłania się niestety mało optymistyczny obraz – tolerancji i zrozumienia dla niesłyszących jest nadal za mało.

            Serdecznie zachęcam do obejrzenia musicalu. Najbliższe spektakle odbędą się 27 i 29 września oraz 17, 18 i 19 listopada na nowej scenie Warszawskiej Opery Kameralnej Basen Artystyczny (ul. Konopnickiej 6).

Tomasz Daczko

Wielkość czcionki
Kontrast